Kunstig intelligens påvirker fremtidens handel

I mitt forrige innlegg belyste jeg mine tanker og meninger rundt den enorme robotiseringen og digitaliseringen vi står overfor i dag. I dette innlegget skal jeg ta dette videre ved å fortelle litt om kunstig intelligens. 

Vi.no beskriver kunstig intelligens som «dataprogrammer eller roboter som kan tilpasse seg og gjøre oppgaven sin bedre gjennom læring, og denne læringen er ofte inspirert av hvordan mennesker lærer». Det man ønsker å oppnå er å trene maskiner til å utføre oppgaver som vanligvis blir gjort av mennesker. Kunstig intelligens er daglig i bruk av de fleste, og jeg tror ikke folk er bevisst på hvor det finnes kunstig intelligens. Man bruker kunstig intelligens på blant annet smarttelefonen sin, og den alene kan inneholde mer enn ti kunstige intelligenser. For eksempel ordene som blir foreslått når du skriver en melding styres av kunstig intelligens.

Bilde hentet fra https://pixabay.com/no/illustrations/kunstig-intelligens-robot-android-4117035/

I 2018 skrev Retailmagasinet.no en artikkel om at Telenor ønsket å komme med en løsning som ville hjelpe bedrifter med å holde på kundene sine, og dette ved hjelp av kunstig intelligens. Dette gjorde de i samarbeid med Zisson, som er partner av Telenor. Zisson er et innovativt IT-selskap som holder til i Oslo og Stockholm. De har rundt 400 kunder, deriblant Norwegian og Equinor. Zisson utviklet en skybasert omnikanal-løsning som skal samle alle kundehenvendelser på samme sted. dette vil hjelpe bedrifter med å holde en god kontroll over kommunikasjonen de har med kunden i dag, og kommunikasjon de eventuelt har hatt tidligere. Og ved hjelp av blant annet en chatbot kan kunden enkelt kommunisere med bedriften.

En chatbot er en slags chat flere og flere nettsider har tatt i bruk. Den styres av kunstig intelligens, er lett tilgjengelig, og gir kunden raskt svar på det de måtte lure på. Om chatboten ikke strekker til på alle henvendelser fra kunder, blir de automatisk koblet på en kunderådgiver. Chatboten fra Zisson utvikler seg i takt med menneskers henvendelser, slik at den hele tiden vil utvikle seg til å svare på spørsmål fra kunder.

Bildet hentet fra https://pixabay.com/no/illustrations/chatbot-chatte-program-kunstig-bot-3589528/

Vi må forvente at forbrukerne vil fortsette å bruke netthandel, og dette kommer til å gå mer og mer utover de fysiske butikkene. Bedrifter som tar i bruk nettbutikk er nødt til å tilrettelegge på en best mulig måte for kunden. Vi kan ikke sammenligne det å handle på nett med et å handle i en fysisk butikk når det kommer til kundetilfredshet. I en fysisk butikk er selgeren alltid parat for å bistå deg med den hjelpen du trenger, og du får svar på det du lurer på der og da. En chatbot kan være en god løsning for nettbutikker da spørsmålene blir svart så fort du stiller dem. En utfordring ved chatbot kan være at det er noe mer utfordrende å få en robot til forstå problemet ditt i forhold til hva et menneske ville forstått.

De store aktørene som Facebook, Google og Amazon hadde allerede god erfaring innenfor dette feltet, men i dag ser vi flere og flere nettsider også har tatt dette i bruk, og det er gøy og se at flere norske aktører også er kommet langt på vei.

Kilder:

https://www.vi.no/teknologi/du-bruker-kunstig-intelligens-hver-dag/70274342

http://retailmagasinet.no/nyhetsarkiv/telenor-kunstig-intelligens-kan-redde-norsk-handel

https://www.zisson.no

Foreleser: Arne Krokan

0

Én kommentar til “Kunstig intelligens påvirker fremtidens handel”

  1. Du skriver en på en oversiktlig og god måte, med tydelig innledning og avsnitt. Når du nevner ditt forrige innlegg innledningsvis, lenk gjerne til det! På den måten kan lesere som er interessert være inne på bloggen din lengre.

    Jeg savner litt at teksten holder seg til temaet du beskriver i tittelen, det blir litt lange digresjoner og man mister litt tråden som leser. Det kunne ha blitt mer oversiktlig med underoverskrifter for eksempel. I tillegg kan det være lurt å stille noen spørsmål innledningsvis som man kan trekke frem igjen og besvare i avslutningen/konklusjonen. Dermed får man en fin sirkelkomposisjon på innlegget.

    Jeg synes du er veldig langt på vei til å få en supergod blogg! Gleder meg til å lese videre:D

    0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *