Business Model Canvas

Det er mange meninger om at bedrifter bør ha en forretningsmodell. Men hva brukes det egentlig til? Det skal gi en oversikt over prosesser og ressurser bedriften din må håndtere for å kunne tjene penger. Meningen med en forretningsmodell er at den blant annet enkelt skal formidle hvordan bedriften leverer verdi til kunden. 

File:Business Model Canvas.png
Bildet er hentet fra https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Business_Model_Canvas.png

Business Model Canvas

Business Model Canvas er utviklet av Alexander Osterwalder, og er i dag sett på som en av de mest anerkjente i verden for utvikling av forretningsmodeller. Det er et praktisk verktøy som fremmer forståelse, diskusjon, kreativitet og analyse.  Forretningsmodell er tatt i bruk av flere store selskaper som Oracle, NASA og Innovasjon Norge. Denne modellen er bygget opp av 9 grunnkomponenter, eller byggeklosser som de også kalles. Og disse byggeklossene viser logisk hvordan et selskap har planer om å tjene penger. 

De 9 byggeklossene

Nøkkel aktiviteter (Key Activities) – Handler om hva du må gjøre for å få til ønsket resultat. 

Nøkkel ressurser (Key Resources) – Hva slags ressurser trenger du for å skape verdi for kunden?

Viktige partnerskap (Key Partnerships) – Det er viktig at organisasjonen jobber med forholdet mellom kjøper og leverandør slik at de kan optimalisere driften og redusere eventuell risiko for forretningsmodellen. Det handler rett og slett om å finne ut av hvem som kan hjelpe deg med den jobben du selv ikke skal gjøre.

Verdiløfte (Value propositions) – Hvilken verdi kan du gi kunden? Her handler det om tiltak du kan gjøre for å imøtekomme kundens ønsker og behov. 

Kundesegmenter (customer segments) – Man må være tydelige på hvilke kunder man ønsker å betjene. Sitter man på en større gruppe kunder hvor alle har ulike behov, kan det være lurt å segmentere ut fra de forskjellige behovene. 

Kanaler (channels) – Hvor ønsker du å nå kundene dine? Det er et stort utvalg kanaler man kan bruke for å nå frem til kunden. Det handler om å finne de mest effektive kanalene, som på raskest, og kostnadseffektivt måte får formidlet til kunden. 

Kundeforhold (customer relationships) – For å sikre suksess for egen virksomhet er det viktig å finne ut av hva slags forhold du ønsker å ha med kundene dine.  

Kostnadsstruktur (Cost structure) – Hva slags kostnader har du? Beskriver viktige økonomiske konsekvenser. 

Inntektsstrømmer (Revenue streams) – Hvordan ser inntekten ut, og hvor kommer den fra? 

Filmen er hentet fra https://www.youtube.com/watch?v=IP0cUBWTgpY

Verktøyet anbefales å bruke til å tenke mer alternativt, for med enkle verktøyer som dettte, kan man skissere mange ulike alternativer.  Business Model Canvas skal fungere som både dokumentasjon og være en plan man justerer i takt med ny kunnskap du skaffer deg.  

Kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Forretningsmodell

https://en.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas

https://www.innovasjonnorge.no/no/verktoy/verktoy-for-oppstart-av-bedrift/hvordan-lage-forretningsmodell/

0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *