Viktigheten av en definert målgruppe

I forbindelse med eksamensoppgaven jeg skriver sammen med Malin og Winnie, fikk vi i oppgave av foreleser Cecilie Staude å presentere en bedrift vi skulle skrive om, og i tillegg lage en kampanje for. Vi valgte å lage en kampanje for det ledende selskapet vi fleste kjenner til, nemlig Bama. Kampanjen vi har laget for Bama har som mål å gjøre det lettere for studenter til å bidra til et mer bærekraftig samfunn. Vi vil derfor med denne kampanjen kunne gi studenter 30% rabatt på frukt og grønt fra Bama, i tillegg til at det doneres 2kr til et bærekraftig formål for vært kjøp.

Bildet er hentet fra https://pixabay.com/no/illustrations/mål-målgruppe-personlig-utvalg-3845095/

Estudie beskriver målgruppe som de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produkter/og eller tjenester til. Det finnes flere metoder for å definere målgrupper, og det er heller ingen grense for hvor mange målgrupper du kan ha. I vårt tilfelle falt vi på kun en målgruppe, og bygde derfor en kampanje spesielt tilrettelagt for nettopp denne målgruppen. 

Når man skal presentere en kampanje, er det viktig å fastslå hvem man ønsker å rette kampanjen mot, altså hvem man tenker er den passende målgruppen for denne kampanjen. Etterhvert som man utforsker målgruppen, og finner ut av hvilke trender denne målgruppen er opptatt av, vil det være mye enklere å utarbeide en god kampanje som er tilrettelagt etter målgruppens behov. 

Da vi skulle sette opp en kampanje for BAMA som skulle ha fokus på bærekraft fant vi ut at studenter måtte være den beste målgruppen vår denne kampanjen, da vi har tro på at det vi ønsker å kommunisere fra vår kampanje vil være av interesse for studentene. Vi har fått et inntrykk av at dagens unge er opptatt av miljøet, samt villige til å gjøre bærekraftige endringer i hverdagen. 

Bildet er hentet fra https://pxhere.com/no/photo/1604576

Etter at man har utarbeidet en kampanje må man begynne å tenke over hvor denne kampanjen vil ha størst mulighet for å være synlig. I dette tilfellet gjelder det og fokuser på de sosiale mediene dagens unge befinner seg. Studenter er over gjennomsnittlig opptatt av sosiale medier, og vi tenkte derfor at vi hadde et godt utvalg av kanaler vi kunne bruke for denne kampanjen, slik at vi på best mulig måte kunne nå frem til studentene. I eksamensoppgaven vår skulle vi også vise til 5 ulike forslag til hvor og hvordan vi kunne presentere vår kampanje, og valgte å fokusere på Instagram, Facebook, Youtube, LinkedIn og VG, da vi følte dette var plattformer som studenter er ofte innom. 

KILDER

https://estudie.no/maalgruppe/

0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *