Growth Hacking

Growth Hacking er et relativt nytt begrep innenfor markedsføring, og brukes stort sett for strategier som fokuserer på vekst. Begrepet «Growth Hacking» ble opprettet i 2010 av Sean Ellis, som er grunnlegger og administrerende direktør for «GrowthHackers». Målet med Growth Hacking er i hovedsak å skaffe så mange bruker eller kunder som mulig samtidig som du holder et lavt budsjett.

Det finnes mange beskrivelser av Growth Hacking, og hva dette egentlig er, og det er spesielt mange youtube filmer som vil gi deg gode forklaringer. Neil Patel har laget en film hvor han gir sin forklaring på hva Growth Hacking innebærer, og jeg har derfor valgt å oversette innholdet i denne filmen.

Growth Hacking er en rask eksperimenteringsprosess der du kan endre ting i markedsføringen din som vil hjelpe deg å vokse raskere. Det fine med Growth Hacking er at det involverer alle kanaler som er i organisasjonen, og ikke bar markedsføringen. Det innebærer produkt, prosjektering og noen ganger til og med salg.

Tradisjonell markedsføring handlet stort sett kun om; «Hei, la meg kjøpe litt trafikk fra Google og Facebook, sende den til et nettsted, og derfra kan designene, utviklerne og salgsgutta ta seg av resten», men hvis de alle jobber sammen har du sjans til å vokse enda raskere.

For eksempel DropBox. Da de først kom ut, drev de med AdWords, og produktert kostet 5 dollar i måneden. Men å skaffe seg en kunde kostet dem noen hundre dollar. Dette er en episk fiasko, og fungerte ikke. De bestemte seg for å lage et referanseprogram; jo flere venner du inviterer, jo mer plass gir de deg. Dette lot dem ha en massiv brukerbase, og etterhvert valgte noen av disse brukene å oppgradere. Dette er hvordan de klarte å opprette et selskap med flere milliarder dollar.

Hensikten med Growth Hacking er at alle trenger å jobbe sammen for p utføre raske eksperimenter, og du må gjøre denne raske eksperimenteringen gjennom hele virksomheten. På en ukentlig basis kan du ikke kun fokusere på trafikkildene dine, du er også nødt til og blant annet finjustere en god del andre ting, der i blant oppgraderingsmulighetene.

Dette er Growth Hacking, det er altså alle som jobber kontinuerlig og utfører eksperimenter som kan hjelpe deg å vokse.

Piler, Vekst Hacking, Markedsføring, Strategi, Oppstart
Bildet er hentet fra https://pixabay.com/no/illustrations/piler-vekst-hacking-markedsføring-1229855/

Finnes det en enkel måte å lære Growth Hacking på?

Nei, det finnes ikke, da Growth Hacking innebærer kontinuerlig testing. Når du kjører disse testene må du sørge for at du bruker en løsning som lar deg spore, slik at du kan se om endringene dine faktisk øker potensielle kunder, salget og inntektene dine, eller om du gjør ting verre. Det er ikke alltid sånn at alle eksperimenter man gjør kommer til å bli en suksess, og det er greit, da dette er en del av prosessen.

KILDER

https://optinmonster.com/glossary/growth-hacking/

0

En tanke om “Growth Hacking

  1. Spennede og godt innlegg du har skrevet her! Du kan godt legge ved et par ekstra avsnitt om eksempelvis growth hacking i praksis eller din erfaring med growth hacking. Hadde også vært supert med en liten oppsummerende avslutning:D

    Bra jobba!

    0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *