Inbound Marketing

Denne uken har vi hatt gjesteforelesning med Camilla Visjø fra Inbound Group, som lærte oss hvordan Inbound Markedsføring fungerer, og hva som er så bra med dette. 

«Inbound Marketing er en teknikk for å trekke kunder til produkter og tjenester via content marketing, markedsføring på sosiale medier, søkemotoroptimalisering og merkevarebygging». Inbound Marketing er altså det omvendte av de store reklamekampanjene man for eksempel ser på TV (Outbound marketing), og fokuserer heller på blogg, sosiale medier osv. Det handler om å skape et så godt og relevant innhold at kundene selv oppsøker din nettside, blir interesserte og ønsker å kjøpe av deg. 

For å få til Inbound Marketing på best mulig måte er det viktig å finne ut av hvem som er dine idealkunder, altså personas. Du må finne ut av hvor du kan finne disse samt hva de er opptatt av. Ved å skaffe denne type informasjon er det mye enklere å tilby kundene personalisert innhold.  

Inbound Marketing har tatt seg ekstremt mye opp som markedsføringsmetode den siste tiden, og blir i dag brukt over hele verden. På Inbound Group sine nettsider var det skrevet opp tre punkter som forklarte hvorfor Inbound Marketing har blitt så populært som det er. 

Det første punktet handler om at det vil være enklere å måle effekten av markedsføringen ved hjelp av Inbound marketing da det gir deg mulighet til å få mer oversikt over kunder og leads, og det blir enklere å holde kontrollen på hvilke tiltak som fungerer og ikke. Det andre punktet handler om at ved hjelp av Inbound vil du generere flere og mer kvalifiserte leads. Tidligere forskninger viser også at bedrifter som tar i bruk Inbound marketing beskriver Inbound med høy kvalitet, og at det genererer mye mer salg enn andre metoder. 

Det tredje punktet forklarer hvordan hvordan «Cold Calling» har blitt mindre effektivt. Cold Calling går ut på at selgere kontakter kunder de ikke har hatt noe forhold til tidligere, eller har gjort noe research på fra før. Selgerne har oftest ikke gjort noe research på kunden på forhånd, og kundene ville kanskje ikke oppsøkt denne selgeren i utgangspunktet. Ved bruk av Inbound vil du bli mindre avhengig av nettopp Cold Calling. Dette kommer av at selgerne kan kontakte velinformerte kunder som allerede har vist en interesse for bedriften din, istedenfor tilfeldige utvalgte. 

Camilla Visjø viste oss også en modell over Inbound-metodikkens 4 steg. 

Steg 1: Tiltrekke. Først og fremst vil man tiltrekke seg ukjente databrukere, men det bør allikevel være idealkundene man fokuserer på her. Man har på forhånd gjerne sett seg ut de du ønsker å nå frem til. I dette steget er det viktig at man er nøye på hva man publiserer på sosiale medier eller andre kanaler, da det gjerne er her idealkunden finner deg. 

Steg 2: Konvertere. Dette steget går ut på konvertere de oppnådde besøkende til leads, som er besøkende som har vist interesse for det du har å tilby. Det er viktig at innholdet du tilbyr inneholder så høy kvalitet at interessentene er villige til å gi noe tilbake for å få tilgang til din informasjon. Det de som oftest er villige til å gi fra seg er kontaktinformasjonen deres, slik at man kan begynne å «kommunisere» med kunden, da som oftest gjennom e-poster. 

Steg 3: Selge. Salg og markedsføring hører sammen når det kommer til Inbound marketing. Ha en god kommunikasjon med salgsavdelingen i bedriften din å finn ut av hva slags arbeid som genererer flest relevante leads.

Steg 4: Begeistre. I det siste steget i modellen vil jeg si er det viktigste. Denne jobben handler om mye mer enn å konvertere besøkende om til leads. Det er først etter du har oppnådd et salg med en kunde den store jobben starter. Nå må du jobbe for at denne kunden og fler forblir kunder. Det er viktig å vise at man engasjerer seg i kunden, og klarer å følge opp kunden slik at de opplever god kundeservice, og du oppnår et godt kundeforhold som forhåpentligvis vil vare i lang tid. 

Forskjellen på Inbound og outbound

Bildet tatt fra forelesning med Camilla Visjø.

Dette bildet delte Camilla med oss i under gjesteforelesningen, og det forklarer godt i korte trekk hva forskjellen mellom Inbound og Outbound er.

KILDER:

https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing

0

En tanke om “Inbound Marketing

  1. Veldig fint innlegg! Uthev gjerne Steg 1, Steg 2 osv for å gjøre dette litt tydeligere, og bruk gjerne et par flere underoverskrifter så man lett kan skumme over og få en oversikt!

    Bra jobba 😀

    0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *