BETALT SØK VS ORGANISK SØK (SEO)

Når vi snakker om søk på nett, er det to former som står i fokus; betalt og organisk søk. Men hva er egentlig forskjellen på disse to?  I dette innlegget skal jeg prøve å komme nærmere inn på nettopp dette.

Betalt søk

Betalte søk skiller seg ut ved at disse ofte ligger øverst i søkeresultatet. Bedrifter betaler for at deres nettsider skal komme på topp i søkeresultatet, og blir også ofte sett på som reklame. Betalt søk 

Betalt søk kommer med en del fordeler, da du blant annet kan sette opp en kampanje og få den ut på samme dag, og det er ekstremt effektivt om du for eksempel skal ha en kampanje over en kortere periode da det skaper en umiddelbar oppmerksomhet. 

Organisk søk (SEO)

Organisk søk blir også kalt for SEO, som er et begrep de fleste kjenner til. Organiske søkeresultater er gratis, og blir ofte rangert etter hvor relevante de er i forhold til det som har blitt skrevet i søkefeltet. Denne type søkeresultat krever kanskje litt mer tid arbeid for å øke synligheten, og forskjellen fra betalt søk er at synligheten på organisk søk må fortjenes, og du kan ikke betale for å komme høyere opp i søkeresultatet. Det handler det om å komme med det innholdet som er mest verdifullt for søkeren.

Organisk søk har på mange måter endret kunders kjøpsvaner den dag i dag. Kunder bruker i dag mer og mer internett når de skal handle, og om de ikke så kjøper over nett, bruker de internett til research før de så reiser ut i butikken for å handle. 

Bildet er hentet fra https://pixabay.com/no/illustrations/seo-søk-motoren-optimalisering-5126039/

Hvordan bli mer synlig for organisk søk

Her handler det om to ting, nemlig relevans og autoritet. Google er opptatt av å hele tiden «servere» det mest relevante søkeresultatet til søkerne, så her lønner det seg å komme med relevant innhold. 

Relevante innhold er bra nok i seg selv, men det hjelper lite om du ikke også sørger for at hjemmesiden har høy nok autoritet. Google rangerer innhold etter hvor mye de stoler på nettopp din nettside, og er opptatt av hvor høy autoritet nettsiden din har. Autoritet kommer for eksempel av hvor mange som lenker inn til ditt nettsted, jo flere lenker, jo mer tillitsfull vil Google anse deg for å være. 

Bildet er hentet fra https://pixabay.com/no/illustrations/forstørrelsesglass-søk-å-finne-å-se-1020141/

Kan man ta i bruk Organisk- og betalt søk samtidig? 

Ja! Og dette er noe som virkelig anbefales da du kan dra fordeler fra begge områder, og du vil nå ut til mange flere kunder. 

Bonefish.no har kommet med 4 punkter til hvorfor du bør bruke betalt- og organisk søk sammen:

  • Du kan treffe kunden i forskjellige stadier av kundereisen.
  • 46% ser ikke forskjell på betalt søk og organisk søk uansett.
  • Det tar tid å få resultater i det organiske søket, så det er lurt å ha en kampanje gående i Google Ads for å skaffe trafikk.
  • SEO-arbeidet du gjør på siden vil spille inn på kvalitetspoeng på annonsene dine, og du vil derfor få en billigere pris per klikk jo bedre landingssiden er. 

KILDER:

https://www.idium.no/b/seo-og-betalt-soek-best-samme

https://www.omegamedia.no/organisk-sok

https://bonefish.no/blogg/166-hva-er-forskjellen-pa-sokeordsannonse-og-organisk-sokeresultat

0

En tanke om “BETALT SØK VS ORGANISK SØK (SEO)

  1. Veldig fint innlegg! God presentasjon av stoffet, du skriver godt og du har gode og korte avsnitt og bruker punktlister som gjør innlegget oversiktlig.

    Bra jobba:D

    0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *